2010. november 15., hétfő

"Военная техника" avagy - Játékgyártás Tulában 4.rész


Elérkeztünk a negyedik részhez. Ebben a részben az első tíz modellt igyekszem ismertetni, kitérve a gyártás két évtizede alatt előforduló különbségekre, eltérésekre. A főbb, majd minden modellnél előforduló eltéréseket nem ismertetem külön, ezt megteszem most előszó gyanánt.

A sorozat  modelljeinél a gyártás során alkalmazott technológiák idő közbeni megváltozása és az eltérő anyagok alkalmazása miatt az alábbi főbb különbségek fordulnak elő:
  • festés: a korai modellek színe zöldes-sárgás (libafos színű), később a matt mohazöld, majd a legutolsó modelleken félfényes sötétzöld a festés. A korai modelleknél a rakéták orra, a vörös csillag (néha az ágyuk csőszájféke, és a kerék tengelyeinek vége is) pirosra volt festve, illetve fehérrel voltak kifestve az első lámpák. Később ezeket időhiány miatt gyakran elhagyták.
  • anyag: a korai modellek anyaga nem a megszokott "törékeny" spiáter, mint a későbbi modelleknél, hanem valamelyest keményebb acélosabb sötétebb színű fémötvözet.
  • vonóhorog: az első modelleknél fémből volt hajtva és az alvázra szegecselve, majd a fém alvázzal egybeöntve, később a műanyag alvázak megjelenésekor vagy lehagyták, vagy vékonyabb lett a vonó tüske maga. A T-34, T-62, MAZ vontatók, ASZU rohamlöveg, Frog rakéta kivételével mindegyik modellen megtalálható a vonóhorog.
  • lánctalp: a T-34-es ás az GAZ-47 tüzérségi vontatónál első körben keskeny fekete vagy szürke színű gumi lánctalpat alkalmaztak 2-2db tengelyen gördülő kis kerékkel, ezt később elvetették és maradt az 1-1db tengelyre szerelt nagyobb kerék.
  • pótkerék: A Gaz-66 és Ural teherautók vezetőfülkéje mögött egy illetve két pótkerék is helyet kapott. Rögzítésük egy-egy kis csappal történt. Később egyszerűen beragasztották őket, majd végül teljesen elhagyták őket a fülke mögül. A rakétás és sima BTR-nél a hátsó részen szintén volt egy pótkerék elhelyezve, de ezt később szintén elhagyták.
  • alváz: a korai modelleknél ez minden esetben fémből volt, majd a 80-as évek közepétől néhány modellnél elhagyják (MAZ, Ural) illetve műanyagra cserélik őket.
  • gyártó logója, ár feltüntetése: ezeket a jelöléseket a modellek alján az első kiadású modelleknél kötelező jelleggel megtalálhatjuk az anyagba préselve, vagy festett formában. Később először a gyártó jel, majd az egységár tűnt el a modellekről. Gyakran csak egy sima szám jelezte a modell származását.


№1 "Легковой автомобиль" - GAZ-69 terepjáró (ГАЗ-69)

A modell a GAZ-69 terepjárót hivatott megjeleníteni több kevesebb sikerrel. Én személy szerint nem ismerném fel benne a GAZ-69-et, ha nem mondanák hogy ez az. Az autó mérete 28x32x59mm. Mozgó alkatrészt a kerekek kivételével nem tartalmaz. A kormány az alvázzal van egybeöntve. A felépítmény ehhez az alvázhoz csatlakozik egy, később kettő darab szegeccsel. A kerekei kemény műanyagból készültek 12x3,5mm-esek, bordázottak.




Gaz-69-nek látszó tárgy (saját kép)

A beltér puritán. Csak a kormány, a két első ülés és a hátsó padok vannak kialakítva. A külső tekintetében viszont sok apróságot megjelenítettek. Ilyen pld. a hátsó lehajtható rámpa, első ajtók, kilincsek, zsanérok, motorház szellőzőnyílásai, lámpák. Vonóhorgot is kapott amivel pld a készlethez tartozó lövegeket vontathatja. A modell aljának közepén volt az ára és a gyártó logója feltüntetve.





Részletes külső, egyszerű belső. Jól láthatóak a részletek, főleg a hátsó és oldalsó részeken. (saját kép)

Az alvázat a kasznival kétféle szegecselési módszerrel rögzítették A korai példányok a bal, a később gyártottak a jobb oldalon láthatóak.


№2 "Пушка противотанковая" - OB-25 Tarack (ОБ-25)

Akinek az ágyú és a később ismertetésre kerülő utánfutó valahonnan ismerősnek tűnik, az jó nyomon jár. Ugyanis a lenti tarack nem más, mint a Brit QF-25 25 fontos löveg Szovjet kópiája az OB-25 tarack.  Mérete 92x37x34mm. Ha valaki összehasonlítja a  Dinky QF-25 25 fontos lövegét, akkor kísérteties a hasonlóság a két modell között. Már csak az a kérdés, hogy ki másolt kit.

Az első löveg a kollekcióban (www.molotok.ru)

A tarack kialakítása elég részletes, megtalálható rajta minden fontosabb részlet a lövegpajzson rát egészen a lövegtalpig. A lövegcső az alsó részhez egy forgó csappal kapcsolódik, ezen mozog le és fel. A csapra egy kis rugó van helyezve, ami meggátolja a lövegcső lötyögését.


A lövegtalpon szerepelt az ára, és a gyártó jelzése. (www.molotok.ru)

A kétkamrás csőszájfék és a rövid cső karakteres megjelenést biztosít a taracknak, annak ellenére, hogy rövid csöve miatt elsőre kicsit bumfordinak hathat. A löveg nagy méretű bordázott 18x5mm-es kerekeket kapott, ezt később még viszontlátjuk néhány modellen. A nagyméretű, strapabíró vonószemnél fogva bármely vonóhoroggal ellátott modellre ráakaszthatjuk, nem fog egykönnyen letörni.


Oldalról jól látható a részletes kidolgozás (www.molotok.ru)

Mint a sorozat majd minden tagjának ennek is sok kisebb/nagyobb változtatást megélt változata létezik. Ezek többnyire a csőszájfék, és a lövegpajzs belső kialakításában térnek el.


Ritka korai modell a jobb szélen. Kiképzett csőfarral és zárral. (www.molotok.ru)

Négy féle változat, a középső kettő lövegtalpán fel van tüntetve az ár és a gyártó, a másik kettő újabb típus, és itt ezt már elhagyták. (www.molotok.ru)


№3 "Прицеп для снарядов" - Utánfutó

Mivel a lőszert valahogy a löveggel együtt szállítani kell, erre találták ki a löveg és a vontató jármű közé kapcsolható lőszerszállító utánfutót. Ez jelen esetünkben egy egytengelyes kis méretű, egyszerű darab. A Szovjet verzió kísértetiesen hasonlít a már említett Dinky Brit QF-25 tarackhoz kiadott utánfutór csak a kerekei térnek el egy kicsit.Az ágyuknál megszokott 18x5mm-es kerekekkel szerelték fel, a korai modellek vonóhorga itt is lemezből volt, később a testtel egybe öntötték.




A sorozat egyszerű, de manapság elég ritka darabja. (www.toy-soldiers.ru, www.molotok.ru)


№4 "Пушка полевая" - ZIS-3 löveg (ЗИС3)

A következő modellünk ismét egy tüzérségi fegyver lesz, ugyanis a Szovjet haderőben kiemelt szerepet kapott a tüzérség. Már a második világháború alatt is erős tüzérséggel rendelkezett a Szovjetunió, azonban a hidegháború alatt teljesedett ki a modern tüzérsége igazából.


A ZIS-3, ami igazából nem is ZIS-3 (saját kép)

Maga az ágyú nem nagyon hasonlít a ZIS-3 löveghez, maximum a csőhosszában, és a nevében. A löveg mérete egy kicsit hosszabb, mint az OB-25-é 110x37x34mm. A legnagyobb különbség az, hogy a ZIS-3-nak eredetileg szétnyitható a lövegtalpa, mint pld. a sorozat későbbi tagjának az M-30-as taracknak. Ezzel ellentétben a modell az előző OB-25-ös tarack lövegtalpát kapta, úgy látszik ez volt az egyszerűbb megoldás gyártástechnológiailag.



A lövegpajzs és a lövegtalp részletes és ötletes kialakítása (saját kép)

A lövegpajzson részletes kialakítást kapott a lövegtávcső kitekintőnyílása, és az egyéb csatlakozó elemek. A lövegcső az alsó részhez egy csappal kapcsolódik és ezen a csapon mozog le és fel. A csapra egy kis rugó van húzva, ami meggátolja a lövegcső lötyögését. A fenti képen jól látható a korai (bal) és későbbi (jobb) gyártmányok közötti különbség. Az eltérések főleg a lövegpajzs belsején látszik igazából.


A két verzió különbségei jól láthatóak a lövegpajzson (saját kép)

A már említett hosszabb cső kivételével, minden tekintetben megegyezik az OB-25 és a ZIS-3 modellje. Ugyanolyan kerekeket, lövegpajzsot, lövegtalpat kapott mint az OB-25.


Négy löveg, négy változat. Az ár és a gyártó jelzése a lövegtalp alján volt megtalálható. (saját kép)

Összességében maga a modell jól kidolgozott. Ehhez hozzájárul az, hogy a szegecselést, zsanérokat is megjelenítették a lövegtalpon és a lövegpajzson egyaránt.


№5 "Бронетранспортёр" - BTR-152K (БТР 152K)

A következő modell a klasszikus lövészpáncélos az 1950-es évek végéig a Szovjet szárazföldi haderő egyik alappillére a BTR-152 kicsinyített mása. Az autó mérete 94x38x45mm. Jó nehéz, vaskos darab, meglehetősen vastag pozitív panelvonalak jellemzik a jármű egészét.



A kissé elnagyolt, mogorva harcos a BTR-152 (saját kép)

Az autó körvonalai jól jelenítik meg az eredeti modell szögletes, mogorvának is mondható vonalait. A motorháztető, oldal és hátfalnál nagyon jól képezték ki a kettős éles szögű, és íves letöréseket. Az alap BTR-152 elvileg nyitott felülről, viszont ezt a BTR-152K változatot teljes tetővel és három búvónyílással gyártották.


Hátul egy kicsit zavaró a sima hátfal és a világítótestek hiánya (saját kép)


Változatok egy BTR-re (www.molotok.ru)

Az autó vastag panelvonalai mellett figyeltek az apró részletekre is. Jól láthatóak az oldalsó elhajtható lő-nyílások, fellépők és kapaszkodók is. Illetve az első ajtók, azok zsanérjai és a fellépő recézett felülete is. Egyedül a felső búvónyíláson át tevékenykedő géppuskás katona ami számomra egy kicsit zavaró. Ormótlan a kidolgozása és a géppuskája is elég érdekes. Lehet, hogy ezt később tervezték rá, kutyafuttában, és nem volt idő megfelelően kidolgozni a géppuskás modelljét. Ráadásul eléggé eltérő a kinézete a korai és a normál változatoknál.



A kissé torz géppuskás és fegyvere (saját kép)

Elöl a hűtőrács és a lámpák páncélozott zsalui illetve a vaskos lökhárító látható. Érdekes, hogy a hátsó lámpákat viszont valahogy lehagyták a modellről. Egyébként a hátfal kialakítása egészen puritánra sikeredett.

Az alváz, ami esetünkben műanyag, lévén hogy egy későbbi modell látható a fotón (saját kép)

A BTR-152 egy klasszikus háromtengelyes jármű. A három tengely végén kemény műanyagból készült 15x3,5mm-es, bordázott kerekeket találhatunk. Az első tengely a felső részből kialakított füleken át, míg a hátsó két tengely az alvázon kialakított fülekhez csatlakozik.

A hátfalon kapott helyet a jármű pótkereke, ezt azonban később költségmegtakarítási szempontból elhagytak. (www.molotok.ru)


Az alváza a korai modelleknek fémből volt, később ezt váltotta fel a műanyag alváz.(www.molotok.ru)

Korai lemez vonóhorgos típus (www.molotok.ru)

A legelső kiadásoknál az előszóban már ismertetett fém lemez vonóhorgot alkalmazták, majd később ez egybeépült a fém, illetve műanyag alvázzal. Érdekes még a korai változatokra jellemző fém kör a jármű tetején. A helye gyanúsan megegyezik a később gyártásra kerülő harkovi dupla "nagyrakétás" változatú BTR-en látható rakéta helyéhez.


№6 "Танк" (Т-34) - T-34-76 harckocsi

A klasszikus második világháborús filmekből jól ismert T-34-es harckocsi kicsinyített mása. Mérete 40x35x88mm. Részletesen kidolgozott modell ahhoz, képest, hogy csak egy egyszerű "fémdarab". A tornya forgatható, viszont a lövege már nem mozog. A tornyon kidolgozták a periszkópokat, kapaszkodókat, búvónyílásokat és antenna csatlakozót is.



A klasszikus T-34-es sem hiányozhat a készletből (saját kép)

A testen hátul találhatjuk a motortér szellőzőit, kipufogókat, pót-üzemanyag tartályokat. Elöl pedig a géppuskás illetve a vezető búvónyílását, vontató szemeket is.




Részletes külső, forgó toronnyal kombinálva (saját kép)

Oldalt a lánctalpat és a vezetőgörgőket csak stilizáltan jelenítették meg. Az első modellek alvázához 2-2 pár tengely a rajtuk található kerékkel volt megtalálható. Ezekre a kerekekre volt egy gumi lánctalp felrakva. 

Az ominózus gumilánctalp (saját kép)

Később ezt a lánctalpmegoldást megszüntették és csak egy 1-1 tengelyt kapott a GAZ-69 nagyobb kerekeivel, hogy gurulni tudjon.


Bal oldalon egy korai verzió, fém alj, 8db görgővel, hiányzó gumi lánctalppal. A jobb szélen egy későbbi egyszerűsített kerekes változat (saját kép)

Az alváza egyaránt készült fémből és később műanyagból. A modell aljának közepén az ára és a gyártó logója volt feltüntetve, már amelyik példányról nem felejtették le.


№7 "Тягач с ракетой" - MAZ-537 vontató +  R-12 föld-föld rakéta (МАЗ-537 с баллистической ракетой Р-12)

A Szovjet május 1-ék elmaradhatatlan eleme volt és az mai is a stratégiai fontosságú föld-föld rakéták felvonultatása a moszkvai díszszemléken. Erre a MAZ-537 a maga közel 600 lóerejével rendkívül alkalmas volt. A vontató kidolgozását a többi modellhez képest egy kicsit leegyszerűsítettnek érzem, de lehet hogy csak a modell nagysága miatt van ilyen érzésem. 230x41x42mm-es méretével a legnagyobb járművek egyike a sorozatban. A fülke tetején kiképezték a két búvónyílást illetve az oldalán a 2-2 szellőző rácsot és a zsanérokkal ellátott ajtókat találhatjuk. Ezek kidolgozása az első lámpákkal egyetemben megfelelő, viszont az elején a motorház vonalai elnagyoltak. Az elmaradhatatlan vörös csillagot itt is megtalálhatjuk. A fülke hátulján lévő két tárolódobozt találhatunk még, bár ez úgy néz, ki mintha más ötletük nem lévén utólag tervezték volna rá.


 Díszszemlére kész, úton a rakéta (saját kép)

A jármű két részből áll, az első négytengelyes vontató járműből - ez később még visszaköszön a "sima" harckocsi vontató verzióban - illetve a rakétát vontató trélerből, amin a rakétát is megtalálhatjuk. A járműből több verzió is készült, ezek főként a rakéta kivitelezésében, illetve a vontató és a trailer összekapcsolásában különböztek. Ugyanis a korai változatoknál a vontató és a tréler nem volt egymáshoz szegecselve, illetve a rakéta kidolgozása nem volt egységes.



 Egyszerű vontató, részletesebb vontatmány (saját kép)

Ez a változatosság a MAZ-537-es vontatónál is jelentkezik, mivel az első verzióknál még kidolgozták a belteret, ami egyben az alváz első fele is volt. Később ezt az alvázat elhagyták, így vele együtt a belső rész is ment a levesbe. Az alábbi képeken jól látható a három változat közötti különbség. A négytengelyes alváz egyéb tekintetben változatlan maradt, a tengelyek végén összesen 8db15x3,5mm-es műanyag kereket találunk.





A különböző típusváltozatok kisebb eltérései (www.toy-soldiers.ru)

A rakétát hordozó trélerre ez az egyszerű kivitelezés már nem jellemző. Alul-felül bordákkal erősítették meg, mintha ténylegesen terhet kellene cipelnie. Hátul kettő, elöl egy tengelyen gurul, amely tengelyeken a több modellről már ismerős 12x3,5mm-es, kisméretű bordázott kerekeket találhatunk.

Eltérő kialakítású alvázak (www.toy-soldiers.ru)

A kilövőállvánnyal egybeöntött rakéta a trélerhez egy kettős csapokon forgó zsanérral kapcsolódik. Ez biztosítja, hogy függőleges helyzetbe állíthassuk a kilövő szerkezetet, anélkül, hogy a rakéta esetleg elvesszen a járműről. A kilövő állványt itt egy egyszerű rácsszerkezet imitáció jelenti, aminek a végéhez kapcsolódik a zsanéros szerkezet, az elején pedig a lehajtott helyzetben a tréleren vágott négyzet alakú lyukba illeszkedő kidudorodás található meg.





A rakéta kilövésre kész. Eltérő rögzítések és mozgó elemek (saját kép, www.molotok.ru)
A rakéta orrán és a szárnyánál egy-egy a rakétatesten körbefutó bilincset alakítottak ki, hasonlóan az éles rakétán megtalálható rögzítő szerkezethez. A rakéta orra a korabeli trendnek megfelelően természetesen vörös festést kapott, de ezt a későbbiekben, mint számos más apróságot is elhagyták.


№8 "Тягач с платформой"- MAZ-573 vontató  + Umzal 9990/ MAZ-5247G tréler (МАЗ-537 с полуприцепом ЧМЗАП 9990/МАЗ-5247Г)

Az "újrahasznosítás" jegyében most ismét egy MAZ vontató került terítékre, nevezetesen a nehéz járműveket szállítására kitalált változata. Maga a vontató 99%-ban megegyezik a rakéta hordozó változat járművével.  Mérete 230x42x32mm. Minden az előző modellnél ismertetett jellemzőt pozitívumot/negatívumot megtalálhatunk rajta. A korai változatoknál a fülke tetején egy kör alakú nyílás található, és a két elülső nyitható búvónyílás előrébb van, mint a későbbi modelleken, de egyéb tekintetben semmi változtatás nem volt az évek során.



A már korábban megismert MAZ-573 jármű, sima trélerrel (saját kép)

A korai és a normál változat jól látható különbségei. Alul a korai példány. (saját kép)

A vontató jármű rövid ismertetése után térjünk rá a vontatmányra, magára a nehéz harcjárművek szállítására tervezett trélerre. A tréler a vontatóhoz a rakéta hordozónál megismert módon csatlakozik, így létezik belőle szétválasztható és fixre szegecselt változat is.



A vontató alváza, és annak változatai. Az alsó korai modellen jól megfigyelhető még a vontatmány szegecselésének eltérő módja is. (saját kép)

Maga a vontatmány egy egyszerű egy darabból álló, alul-felül bordázott és megerősített tréler, mint a valóságban. Hátul két tengelyén 12x3,5mm-es, kisméretű bordázott kerekek biztosítják a gördülését.


A tréler egy darabból áll, nincsen mozgó alkatrésze, persze a kerekeken kívül. (saját kép)

Sajnos a fel és lehajtást lehetővé tévő rámpa nem mozgatható, fix kivitelűre tervezték, pedig egy fel/lehajtható rámpa biztosan tetszett volna a korabeli gyerekeknek. Viszont az is igaz, hogy fix rámpa gyártástechnológiailag egyszerűbb kivitelezni, mint a mozgó változatot.

Elől nagy, hátul kis kerekek. (saját kép)

A tréler eléggé puritán. Se támasztó lábakat, se világítótesteket nem találunk rajta. Egyedül a rakfelület bordázott két sávban. Viszont ha ráteszünk pld. egy harckocsit máris markánsabb, "harciasabb" lesz a kép.


A harckocsi éppen hogy felfér rá. (saját kép)

Itt egy szóra még megállnék, ugyanis a játék fő funkcióját - a járművek szállítását - csak részben tudja ellátni, ugyanis a sorozatban szereplő járművek mindegyike rendre nagyobb egy kicsivel, mint ami ahhoz kellene, hogy a trélerre billegés mentesen felférjenek. Igaz, hogy csak egy két-három milliméterről van szó, de ez éppen elég ahhoz, hogy ne passzoljanak. Ezért gondolatban adnék egy fekete pontot a tervezőknek.


№9 "Автомобиль грузовой" - Ural 357 (УРАЛ 357)

És most jöjjön egy klasszikus jármű, ami a hadsereg igáslovának is tekinthető, mivel rendkívül sokrétűen alkalmazható. Életnagyságban létezik belőle üzemanyag-szállító, műhelykocsi, sorozatvető, és esetünkben sima teher/személyszállító változat is. A jármű már első ránézésre is egy kicsit érdekesnek tűnik, ez az érzés a teherautót közelebbről megvizsgálva csak erősödik az emberben.

A kissé kockaorrú  Ural-357 (www.toy-soldiers.ru)

Teljes mérete 92x35x40mm. Jól megfigyelve rögtön feltűnik, hogy a fülke egy kicsit aránytalanra sikerült, ez főleg az ajtóknál és a szélvédőnél látható. A kelleténél valahogy kisebbre sikeredett. Ez az aránytalanság egy kissé elrontja az amúgy részletes összképet. Jól kidolgozták a hűtőrácsot, sárvédőt. Részletesek a fellépők és a plató oldalfala, plusz a világítótesteteket is kidolgozták elől/hátul. Viszont érdekesek a fülke tetején lévő búvónyílások és az ajtó elnagyolt zsanérjai.



A kissé aránytalan fülke és a részletes oldalsó rész (www.toy-soldiers.ru)

A fülke mögött helyezkedik al a 2db pótkerék ami a járművön is megtalálható 15x3,5mm-es, bordázott típus. Ezt a későbbi kiadásokon rendre elhagyták, költségmegtakarítási szempontból. Rögzítésük egy-egy kis csappal történt, vagy csak egyszerűen beragasztották őket. A pótkerekek mögött található a plató és az azon lévő lemezből sajtolt ponyva. A ponyva oldalán 2-2 kitekintő nyílás van, és jól megjeleníti a ponyvatartó bordázatot is.

A levehető fém ponyva (www.toy-soldiers.ru)

Az első és hátsó világítótesteket a korai modelleken még kifestették fehérrel/pirossal, később már nem fordítottak rá kellő figyelmet.


Elölről-hátulról már inkább hasonlít egy Uralra. (www.toy-soldiers.ru)

A vonóhorog standard szériatartozéka volt. Az idők folyamán ezt is számos változatban applikálták rá  a modellre.



Jól megfigyelhetőek az alváz, vonóhorog és pótkerék eltérései (www.molotok.ru)


№10"Вездеход" - GAZ-47 tüzérségi vontató (ГАЗ 47)

Azt már a második világháború során is felismerték a hadseregek részéről, hogy a gépesített haderő létfontosságú a technika megfelelő helyre történő eljuttatásában. Amit korábban lovak, majd később egyszerű teherautók segítségével oldottak meg, az számos esetben nem volt kivitelezhető a modern haditechnika alkalmazása során. Erre több különbözőbb típusú általános vontatót fejlesztettek ki a SZU-ban. Ezek közül volt az egyik a főleg tüzérségi vontatóként ismert GAZ-47 lánctalpas vontató, amit mellékesen a Május 1-i felvonulásokon is előszeretettel alkalmaztak.



Részletesen kidolgozott vonalak jellemzik a vontatót (saját kép)

A jármű az előző Ural-hoz képest kisebb 88x43x32mm-s mérete ellenére sokkal-sokkal részletesebb. Elég csak megnézni az első és oldalsó részét. Jól kidolgozottak a lánctalp imitációk, a hűtőrács, lámpák, sárvédők az orr részen. De oldalról nézve sem lehet panaszunk. Minden részlet ott van ahol lennie kell.



Az oldalsó rész, és a hátsó fertály is jól megjeleníti a GAZ-47 jellemző vonásait. (saját kép)

A hátsó fertályon szintén tovább folytatódik ez a részletesség. A hátsó sárvédők, plató oldalfalai, plató padlózata, padok mind mind remekül néznek ki. Ezen a platón foglalt helyet a vontatott eszköz, esetünkben löveg kezelőszemélyzete, felszerelése stb...


A kissé morcos, erőt sugárzó tekintete elölről nézve. (saját kép)

Alulról nézve, az alváza ugyanúgy átment bizonyos evolúción, mint a többi modell. Az első modelleknél fémből volt,később műanyagból, de ami a fontosabb az az, hogy az első kiadású modellek három pár kis görgővel rendelkeztek. Ezen futott a keskeny gumi lánctalp. Később ezt leegyszerűsítették 2 tengelyes sima kerekű alvázra. Azonban néhány köztes modellnél jól látható az első görgők helye.


A hiányzó első görgők helye. (saját kép)



Az eltérő alvázak kialakítása (saját kép)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése